• Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
  • (+34) 934 914 112
  • whatsapp icon(+34) 646 815 553

Tony Wagner - Creando Innovadores, La formació dels joves innovadors que canviaran el món

Publicado en Món Empresarial

Alfonso Cebrián. Doctor en Ciències Econòmiques

Des del 2008 assistim a un profund canvi del món en què vivim. Les principals economies estan esquerdades i el poder adquisitiu de la societat ha minvat considerablement. Ja no resulta tan senzill demanar diners a les entitats bancàries i el ciutadà mitjà viu amb un temor constant a perdre el seu lloc de treball. La gran incògnita que Tony Wagner es planteja a l’obra Creando Innovadores. La formación de los jóvenes que cambiarán el mundo (Kolima, 2014) és si el retorn a l’economia tradicional podrà permetre reduir les taxes d’atur.

Amb aquest panorama, hi ha un punt en el qual convergeixen la majoria dels líders: la recuperació económica pass per la innovació. Wagner articula la regeneració del sistema econòmic al voltant de la formació de joves innovadors. Hi ha una necessitat real de més gent jove capaç d’aportar noves i millorades idees, nous productes i serveis que generin riqueza i, per descomptat, nous llocs de treball. Léducació es converteix, en aquest sentit, en el pilar fonamental sobre el qual començar a construir un nou model econòmic i els principals protagistes d’aquest canvi han de ser els professors i els tutors dels futurs innovadors que poden canviar el món. L’autor es mostra realment preocupat per la forma com els professors poden desenvolupar en els estudiants les capacitats essencials per al futur. La bretxa que s’entreveu és la incapacitat de molts docents d’aconseguir que els seus alumnes desenvolupin un pensamentcrític i creatiu, es comuniquin eficaçment i treballin bé en equip ja que, en moltes ocasions, semblen únicament centrats a obtener un bon resultat en un examen puntual.

Nous temps, noves habilitats

El canvi constant en què vivim, el desenvolupament de les tecnologies i les noves formes d’actuació i comunicació han provocat que les habilitats dels joves hagin de ser, també, diferents. La clau principal d’aquest text rau en la necessitat que des dels centres educatius s’imposi la “innovació” com un dels aspectes més importants. La innovació es contempla com l’única via capaç d’acabar amb la crisi econòmica mundial a través de la creació de noves empreses i de nous processos que, al seu torn, generen nous llocs de treball.

Ja en el seu treball anterior, Tony Wagner parlava de les “Set Habilitats de supervivència” però si ens centrem en aquelles capacitats necessàries per ser innovador, aquest llistat no sembla ser suficient. Segons l’autor, una persona innovadora ha de tenir qualitats com la perseverança, el desig d’experimentar, l’assumpció de riscos, la capacitat de tolerar el fracàs i el pensament des del disseny (design thinking) juntament amb el pensament crític. Recolzant-se en un article de la Harvard Business Review titulat “L’ADN de l’innovador”, els autors Jeffrey H.Dyer, Hal B. Gregersen i Clayton M. Christensen diferencien cinc habilitats que separen els innovadors dels no innovadors: associar-se, qüestionar-se, observar, experimentar i fer contactes pel món. Wagner conclou que les qualitats essencials d’un innovador d’èxit han de ser la curiositat, la col•la- boració, el pensament associatiu i integrador i la inclinació cap a l’acció i l’experimentació. El que més li sorprèn, en aquest sentit, és que totes aquestes qualitats es poden “inculcar, ensenyar i tutelar”. Per la qual cosa es tracta d’oferir l’entorn i les oportunitats necessàries per propiciar un desenvolupament més gran de la capacitat creativa i innovadora. El que s’aprèn a fer és més important que l’ADN, és a dir, allò amb què neixes no és el que et fa ser innovador.

La Generació d’Internet

Una de les característiques definitòries de la generació dels “nadius digitals” és que ha assistit al “col• legi a Internet”. Per això, mostren un major interès per la Xarxa que pels continguts que aborden els professors a les classes. A més, estan considerats com la “generació de la innovació”, amb un extraordinari talent i atracció per aquesta i per l’emprenedoria com mai abans no havia tingut cap altra generació. La curiositat és una de les primeres característiques que s’ha vist reforçada amb les noves tecnologies. El que els suscita interés són aquelles accions que realitzen a la Xarxa i no a les classes. Aquestes qualitats de què parlàvem que defineixen l’innovador reeixit no les han assimilat a classe sinó a través de la interacció a Internet: han après a crear i a col•laborar-hi. La Xarxa els permet, al seu torn, estar més informats que mai i això, sumat al domini que han desenvolupat de les noves tecnologies i que els ha permès d’aprendre, expressar-se i fer contactes, els converteix en individus ansiosos per deixar empremta en la societat. Aquests joves es mostren preocupats pel futur del planeta i busquen nous estils de vida més saludables. Saben que han de pasar per les aules per adquirir un títol escolar necessari, però els seus somnis van més enllà i els adults, en comptades ocasions, sabem gestionar aquests talents. Però hi ha una cosa molt clara: els millennials són el nostre futur i la realitat és que aquesta generació necessita la nostra experiència, orientació, tutoria i suport. Els centres d’estudi, els llocs de treball, la forma d’oferir-los suport i la manera d’educar-los per part dels seus tutors ha de canviar si volem incentivar-los a crear una economia i una nova forma de vida basades en la innovació. Experiències com la de Kirk Phelps, un dels innovadors entrevistats al llarg de l’obra de Wagner, que va abandonar els seus estudis en diverses ocasions per perseguir el seu somni són un reflex del que suposa ser innovador. Kirk va comptar amb el suport incondicional de la seva familia tot i que les seves decisions semblaven ser massa arriscades.

Aprendre per fer

El model d’ensenyament tradicional no motiva els alumnes a aprendre i crea professionals mancats de capacitats essencials. En ple segle XXI, podem adonar nos de com el que se sap és cada vegada menys important respecte del que es pot fer amb el que se sap. L’interès per alguna cosa i la capacitat de crear noves formes de resoldre problemas és una de les capacitats més importants que tots els alumnes haurien d’adquirir avui dia. Una característica comuna a tots els innovadors d’èxit és la capacitat que han desenvolupat per aprendre per ells mateixos i aplicar, posteriorment, aquests coneixements d’una manera nova. Resulta crucial modificar l’activitat que es realitza dins de les aules a tots els nivells. Des que inicien els estudis a primària fins que salten al mercat laboral, el lloc on exerceixen el seu treball.

Expert en educació, el fundador i antic codirector del Grup de Líders per al Canvi de la facultat d’Educació de Harvard, Tony Wagner (Baltimore, Maryland, EUA), dirigeix el Laboratori d’Innovació de la mateixa universitat. Consultor habitual de nombroses escoles públiques i privades, i de fundacions per tot el país, aquest antic professor d’institut, director de secundària i catedràtic d’educació ha estat conseller sènior de la fundació Bill & Melinda Gates. Wagner és, a més, autor de cinc llibres entre els quals figuren La brecha del rendimiento global (Kolima, 200008) i Creando Innovadores. La formación de los jóvenes que cambiarán el mundo (Kolima, 2014).

Utilizamos cookies para mejorar nuestro sitio web.

Para saber más sobre las cookies que utilizamos y cómo eliminarlas, visite política de privacidad. Saber más

Acepto

POLÍTICA DE COOKIES

Este web utiliza 'cookies' propias y de terceros para ofrecerle una mejor experiencia y servicio. Al navegar o utilizar nuestros servicios el usuario acepta el uso que hacemos de las 'cookies'. Sin embargo, el usuario tiene la opción de impedir la generación de 'cookies' y la eliminación de las mismas mediante la selección de la correspondiente opción en su navegador. En caso de bloquear el uso de 'cookies' en su navegador es posible que algunos servicios o funcionalidades de la página web no estén disponibles.

¿Qué es una 'cookie'?

Una 'cookie' es un pequeño fragmento de texto que los sitios web envían al navegador y que se almacenan en el terminal del usuario, el cual puede ser un ordenador personal, un teléfono móvil, una tableta, etc. Estos archivos permiten que el sitio web recuerde información sobre su visita, como el idioma y las opciones preferidas, lo que puede facilitar su próxima visita y hacer que el sitio resulte más útil al personalizar su contenido. Las 'cookies' desempeñan un papel muy importante, al mejorar la experiencia del uso de la web.

¿Cómo se utilizan las 'cookies'?

Al navegar por este portal web el usuario está aceptando que se puedan instalar 'cookies' en su terminal y que nos permiten conocer la siguiente información:
Información estadística del uso de la web.
El 'login' del usuario para mantener la sesión activa en la web.
El formato de la web preferente en el acceso desde dispositivos móviles.
Las últimas búsquedas realizadas en los servicios de la web y datos de personalización de estos servicios.
Información sobre los anuncios que se muestran al usuario.
Información de las encuestas en las que ha participado el usuario.
Datos de la conexión con las redes sociales para los usuarios que acceden con su usuario de Facebook o Twitter.
Tipos de 'cookies' utilizadas

Esta web utiliza tanto 'cookies' temporales de sesión como 'cookies' permanentes. Las 'cookies' de sesión almacenan datos únicamente mientras el usuario accede a la web y las 'cookies' permanentes almacenan los datos en el terminal para que sean accedidos y utilizados en más de una sesión.

Según la finalidad para la que se traten los datos obtenidos a través de las 'cookies', el web puede utilizar:

'Cookies' técnicas
Son aquéllas que permiten al usuario la navegación a través de la página web o aplicación y la utilización de las diferentes opciones o servicios que en ella existen. Por ejemplo, controlar el tráfico y la comunicación de datos, identificar la sesión, acceder a las partes web de acceso restringido, recordar los elementos que integran un pedido, realizar la solicitud de inscripción o participación en un evento, utilizar elementos de seguridad durante la navegación y almacenar contenidos para la difusión de videos o sonido.

'Cookies' de personalización
Son aquéllas que permiten al usuario acceder al servicio con algunas características de carácter general predefinidas en su terminal o que el propio usuario defina. Por ejemplo, el idioma, el tipo de navegador a través del cual accede al servicio, el diseño de contenidos seleccionado, geolocalización del terminal y la configuración regional desde donde se accede al servicio.

'Cookies' publicitarias
Son aquéllas que permiten la gestión eficaz de los espacios publicitarios que se han incluido en la página web o aplicación desde la que se presta el servicio. Permiten adecuar el contenido de la publicidad para que esta sea relevante para el usuario y para evitar mostrar anuncios que el usuario ya haya visto.

'Cookies' de análisis estadístico
Son aquéllas que permiten realizar el seguimiento y análisis del comportamiento de los usuarios en los sitios web. La información recogida mediante este tipo de 'cookies' se utiliza en la medición de la actividad de los sitios web, aplicación o plataforma y para la elaboración de perfiles de navegación de los usuarios de dichos sitios, con el fin de introducir mejoras en el servicio en función de los datos de uso que hacen los usuarios.

'Cookies' de terceros
En algunas páginas web se pueden instalar 'cookies' de terceros que permiten gestionar y mejorar los servicios ofrecidos. Como por ejemplo, servicios estadísticos de Google Analytics y Comscore.