• Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
  • (+34) 934 914 112
  • whatsapp icon(+34) 646 815 553

Barcelona abandera l’auge del turisme urbà a Europa

Barcelona exemplifica com poques metròpolis el gran creixement que està tenint el turisme de ciutats a Europa.

Així es posa de manifest a l’últim informe biennal d’ European Cities Marketing, una associació que reuneix les 110 principals destinacions urbanes, al qual ha tingut accés La Vanguardia. L’estudi, realitzat a partir de les estadístiques oficials de visitants del 2015, revela que les pernoctacions hoteleres a les 74 ciutats analitzades es van incrementar en un 5,5% respecte a l’any anterior, consolidant una tendència apuntada des de fa temps.

El creixement del nombre de turistes és una constant a pràc­ticament totes les ciutats eu­ropees i a gairebé tots els mercats emissors, tret del rus i, en menor mesura, del japonès.

No és estrany, per tant, que moltíssimes ciutats europees estiguin assistint els últims mesos a un intens debat, semblant al que té lloc a Barcelona (que està reelaborant el seu pla estratègic), sobre l’equilibri que hi ha d’haver entre els beneficis que reporta el turisme a l’economia local i les molèsties, no menys evidents, que la saturació de determinades zones urbanes provoca en la població resident.

El repàs de les 74 ciutats incloses en aquest informe revela, d’entrada, un cert caràcter d’excepcionalitat en el cas de Barcelona. La capital catalana (17,7 milions de pernoctacions), que el 2015 va ocupar el sisè lloc en la classificació general de ciutats turístiques d’Europa per darrere Londres (77,6 milions), París (48), Berlín (30,2), Roma (26,4) i Madrid (17,9), és la primera destinació d’aquest rànquing que no té la condició de capital d’ Estat. Completen el top ten del turisme europeu Istanbul (16,9 milions de pernoctacions el 2015), Praga (15,9), Viena (15,1) i Munic (14).

El director general de Turisme de Barcelona, Jordi William Carnes, destaca el fet que “el turisme urbà guanya quota de mercat a altres tipus de turisme”. “Aquest és el segment –afegeix el director del consorci–en què participa precisament Barcelona, un segment que s’ha de considerar positiu per a la capital catalana en un doble sentit. En primer lloc, té una activitat desestacionalitzada i es re­par­teix molt bé al llarg de l’any (a diferència del turisme de ­platja i el de muntanya), i això té efectes positius en l’estabilitat de les plantilles i dels llocs de treball i en la qualitat del servei. I, en segon lloc, el turisme urbà és un turisme molt diversificat respecte als mercats de pro­cedència, i això es tradueix en una gran fortalesa per a Bar­­­­ce­lona i per a la seva indústria ­turística, que no depenen de la conjuntura d’uns quants mercats.

 

descarga

L’informe d’ European Cities Marketing mostra, d’altra banda, el comportament dels principals mercats emissors de turistes a les ciutats europees l’any passat. El 2015, l’increment del nombre de pernoctacions de visitants internacionals a les 74 ciutats incloses en l’estudi respecte al 2014 va ser d’un 5,8%, un percentatge superior al de les nits d’hotel passades a les mateixes destinacions per persones del mateix país (4,8%).

El 2015 va ser a les grans ciutats turístiques europees l’any de la confirmació de la caiguda en picat del mercat rus, xifrada en un 30,4% . L’altre mercat relativament important que va experimentar un descens en el nombre de visitants de les ciutats europees va ser el japonès, amb un decreixement del 6,1% l’últim any. Per contra, el comportament de la resta de mercats principals va ser molt satisfactori, amb increments que oscil·len entre el 3,7% de l’italià fins al 6,9% del nord-americà o el 7,3% del britànic pre-Brexit.

Menció a part mereix el turisme xinès, objectiu prioritari de les grans destinacions europees, Barcelona entre elles, per als propers anys. Segons dades facilitades per les mateixes autoritats del gegant asiàtic, el 2015 va tornar a fer miques el rècord de turistes xinesos que van soritr del seu país, superant-se el llistó dels 120 milions, un 20 per cent més que en el 2014 (els desplaçaments turístics interns a la Xina s’estimen en més de 4.000 milions). Les expectatives de futur són tan elevades que no és estrany que les principals ciutats europees estiguin centrant bona part dels seus esforços en captar la clientela d’aquell país, cada vegada més nombrosa i amb un poder adquisitiu més alt.

Només a les 74 ciutats analitzades en l’informe d’ European Cities Marketing, l’increment interanual del nombre de visitants xinesos va ser del 28,7%. El 2015 va ser precisament l’any en què el creixement del turisme procedent de la Xina a les ciutats europees va adquirir més pes. Aquest salt endavant ha permès que, en un període de temps tan curt com són cinc anys, les xifres de turistes xinesos en l’àmbit de l’estudi pràcticament s’hagin doblat (l’increment des del 2011 fins al 2015 és del 93,7%).

L’últim informe d’ European Cities Marketing, associació presidida per Ignasi Delàs, sots­director de Turisme de ­Barce­lona, també mostra una sèrie de dades molt interessants sobre el comportament del ­turista espanyol que viatja a ­altres països per visitar ciutats. Són dades que

barcelona 51521 960 720

confirmen que els espanyols, després d’uns anys de gran contenció com a conseqüència de la crisi, tornen a viatjar per Europa amb una bona freqüència.

L’any passat l’increment del mercat emissor espanyol a les 74 ciutats compreses en aquest estudi va ser 

Londres va tornar a ser el 2015, com és norma cada any, la destinació preferida pels espanyols que visiten ciutats europees. Es van registrar més de 700.000 nits d’hotel de clients procedents del territori espanyol en hotels de la capital britànica. L’increment anual és espectacular, ni més ni menys que d’un 24,2%. Més forta és encara la pujada percentual del nombre de visitants espanyols registrada per Berlín (27,7%). I més modestes són les d’altres destinacions de primer ordre com Viena (un 12,7% de pernoctacions espanyoles més el 2015), Praga (10,3%), Amsterdam (8,4%), París (2,3%) i Roma (2%).d’un 10,9% (percentatge només superat pel de turistes xinesos).

En un 2015 de notable i generalitzada recuperació són poques les ciutats europees in­closes en aquest estudi sobre el turisme urbà que hagin experimentat l’any passat descensos en el nombre de visitants espanyols. El cas més destacat és el de Venècia, amb un 18,4% de pernoctacions menys (contrasta amb el 9,7% d’increment que registra Florència). També van perdre presència espanyola les ciutats portugueses de Porto (12,7% menys de pernoctacions que el 2014) i Lisboa (-1,7%), així com Brussel·les, on la caiguda es va xifrar en un 6,4%.

 

 

 

Font: La Vanguardia

Utilizamos cookies para mejorar nuestro sitio web.

Para saber más sobre las cookies que utilizamos y cómo eliminarlas, visite política de privacidad. Saber más

Acepto

POLÍTICA DE COOKIES

Este web utiliza 'cookies' propias y de terceros para ofrecerle una mejor experiencia y servicio. Al navegar o utilizar nuestros servicios el usuario acepta el uso que hacemos de las 'cookies'. Sin embargo, el usuario tiene la opción de impedir la generación de 'cookies' y la eliminación de las mismas mediante la selección de la correspondiente opción en su navegador. En caso de bloquear el uso de 'cookies' en su navegador es posible que algunos servicios o funcionalidades de la página web no estén disponibles.

¿Qué es una 'cookie'?

Una 'cookie' es un pequeño fragmento de texto que los sitios web envían al navegador y que se almacenan en el terminal del usuario, el cual puede ser un ordenador personal, un teléfono móvil, una tableta, etc. Estos archivos permiten que el sitio web recuerde información sobre su visita, como el idioma y las opciones preferidas, lo que puede facilitar su próxima visita y hacer que el sitio resulte más útil al personalizar su contenido. Las 'cookies' desempeñan un papel muy importante, al mejorar la experiencia del uso de la web.

¿Cómo se utilizan las 'cookies'?

Al navegar por este portal web el usuario está aceptando que se puedan instalar 'cookies' en su terminal y que nos permiten conocer la siguiente información:
Información estadística del uso de la web.
El 'login' del usuario para mantener la sesión activa en la web.
El formato de la web preferente en el acceso desde dispositivos móviles.
Las últimas búsquedas realizadas en los servicios de la web y datos de personalización de estos servicios.
Información sobre los anuncios que se muestran al usuario.
Información de las encuestas en las que ha participado el usuario.
Datos de la conexión con las redes sociales para los usuarios que acceden con su usuario de Facebook o Twitter.
Tipos de 'cookies' utilizadas

Esta web utiliza tanto 'cookies' temporales de sesión como 'cookies' permanentes. Las 'cookies' de sesión almacenan datos únicamente mientras el usuario accede a la web y las 'cookies' permanentes almacenan los datos en el terminal para que sean accedidos y utilizados en más de una sesión.

Según la finalidad para la que se traten los datos obtenidos a través de las 'cookies', el web puede utilizar:

'Cookies' técnicas
Son aquéllas que permiten al usuario la navegación a través de la página web o aplicación y la utilización de las diferentes opciones o servicios que en ella existen. Por ejemplo, controlar el tráfico y la comunicación de datos, identificar la sesión, acceder a las partes web de acceso restringido, recordar los elementos que integran un pedido, realizar la solicitud de inscripción o participación en un evento, utilizar elementos de seguridad durante la navegación y almacenar contenidos para la difusión de videos o sonido.

'Cookies' de personalización
Son aquéllas que permiten al usuario acceder al servicio con algunas características de carácter general predefinidas en su terminal o que el propio usuario defina. Por ejemplo, el idioma, el tipo de navegador a través del cual accede al servicio, el diseño de contenidos seleccionado, geolocalización del terminal y la configuración regional desde donde se accede al servicio.

'Cookies' publicitarias
Son aquéllas que permiten la gestión eficaz de los espacios publicitarios que se han incluido en la página web o aplicación desde la que se presta el servicio. Permiten adecuar el contenido de la publicidad para que esta sea relevante para el usuario y para evitar mostrar anuncios que el usuario ya haya visto.

'Cookies' de análisis estadístico
Son aquéllas que permiten realizar el seguimiento y análisis del comportamiento de los usuarios en los sitios web. La información recogida mediante este tipo de 'cookies' se utiliza en la medición de la actividad de los sitios web, aplicación o plataforma y para la elaboración de perfiles de navegación de los usuarios de dichos sitios, con el fin de introducir mejoras en el servicio en función de los datos de uso que hacen los usuarios.

'Cookies' de terceros
En algunas páginas web se pueden instalar 'cookies' de terceros que permiten gestionar y mejorar los servicios ofrecidos. Como por ejemplo, servicios estadísticos de Google Analytics y Comscore.