• Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
  • (+34) 934 914 112
  • whatsapp icon(+34) 646 815 553

Tony Wagner - Creando Innovadores, La formació dels joves innovadors que canviaran el món

Publicado en Món Empresarial

Alfonso Cebrián. Doctor en Ciències Econòmiques

Des del 2008 assistim a un profund canvi del món en què vivim. Les principals economies estan esquerdades i el poder adquisitiu de la societat ha minvat considerablement. Ja no resulta tan senzill demanar diners a les entitats bancàries i el ciutadà mitjà viu amb un temor constant a perdre el seu lloc de treball. La gran incògnita que Tony Wagner es planteja a l’obra Creando Innovadores. La formación de los jóvenes que cambiarán el mundo (Kolima, 2014) és si el retorn a l’economia tradicional podrà permetre reduir les taxes d’atur.

Amb aquest panorama, hi ha un punt en el qual convergeixen la majoria dels líders: la recuperació económica pass per la innovació. Wagner articula la regeneració del sistema econòmic al voltant de la formació de joves innovadors. Hi ha una necessitat real de més gent jove capaç d’aportar noves i millorades idees, nous productes i serveis que generin riqueza i, per descomptat, nous llocs de treball. Léducació es converteix, en aquest sentit, en el pilar fonamental sobre el qual començar a construir un nou model econòmic i els principals protagistes d’aquest canvi han de ser els professors i els tutors dels futurs innovadors que poden canviar el món. L’autor es mostra realment preocupat per la forma com els professors poden desenvolupar en els estudiants les capacitats essencials per al futur. La bretxa que s’entreveu és la incapacitat de molts docents d’aconseguir que els seus alumnes desenvolupin un pensamentcrític i creatiu, es comuniquin eficaçment i treballin bé en equip ja que, en moltes ocasions, semblen únicament centrats a obtener un bon resultat en un examen puntual.

Nous temps, noves habilitats

El canvi constant en què vivim, el desenvolupament de les tecnologies i les noves formes d’actuació i comunicació han provocat que les habilitats dels joves hagin de ser, també, diferents. La clau principal d’aquest text rau en la necessitat que des dels centres educatius s’imposi la “innovació” com un dels aspectes més importants. La innovació es contempla com l’única via capaç d’acabar amb la crisi econòmica mundial a través de la creació de noves empreses i de nous processos que, al seu torn, generen nous llocs de treball.

Ja en el seu treball anterior, Tony Wagner parlava de les “Set Habilitats de supervivència” però si ens centrem en aquelles capacitats necessàries per ser innovador, aquest llistat no sembla ser suficient. Segons l’autor, una persona innovadora ha de tenir qualitats com la perseverança, el desig d’experimentar, l’assumpció de riscos, la capacitat de tolerar el fracàs i el pensament des del disseny (design thinking) juntament amb el pensament crític. Recolzant-se en un article de la Harvard Business Review titulat “L’ADN de l’innovador”, els autors Jeffrey H.Dyer, Hal B. Gregersen i Clayton M. Christensen diferencien cinc habilitats que separen els innovadors dels no innovadors: associar-se, qüestionar-se, observar, experimentar i fer contactes pel món. Wagner conclou que les qualitats essencials d’un innovador d’èxit han de ser la curiositat, la col•la- boració, el pensament associatiu i integrador i la inclinació cap a l’acció i l’experimentació. El que més li sorprèn, en aquest sentit, és que totes aquestes qualitats es poden “inculcar, ensenyar i tutelar”. Per la qual cosa es tracta d’oferir l’entorn i les oportunitats necessàries per propiciar un desenvolupament més gran de la capacitat creativa i innovadora. El que s’aprèn a fer és més important que l’ADN, és a dir, allò amb què neixes no és el que et fa ser innovador.

La Generació d’Internet

Una de les característiques definitòries de la generació dels “nadius digitals” és que ha assistit al “col• legi a Internet”. Per això, mostren un major interès per la Xarxa que pels continguts que aborden els professors a les classes. A més, estan considerats com la “generació de la innovació”, amb un extraordinari talent i atracció per aquesta i per l’emprenedoria com mai abans no havia tingut cap altra generació. La curiositat és una de les primeres característiques que s’ha vist reforçada amb les noves tecnologies. El que els suscita interés són aquelles accions que realitzen a la Xarxa i no a les classes. Aquestes qualitats de què parlàvem que defineixen l’innovador reeixit no les han assimilat a classe sinó a través de la interacció a Internet: han après a crear i a col•laborar-hi. La Xarxa els permet, al seu torn, estar més informats que mai i això, sumat al domini que han desenvolupat de les noves tecnologies i que els ha permès d’aprendre, expressar-se i fer contactes, els converteix en individus ansiosos per deixar empremta en la societat. Aquests joves es mostren preocupats pel futur del planeta i busquen nous estils de vida més saludables. Saben que han de pasar per les aules per adquirir un títol escolar necessari, però els seus somnis van més enllà i els adults, en comptades ocasions, sabem gestionar aquests talents. Però hi ha una cosa molt clara: els millennials són el nostre futur i la realitat és que aquesta generació necessita la nostra experiència, orientació, tutoria i suport. Els centres d’estudi, els llocs de treball, la forma d’oferir-los suport i la manera d’educar-los per part dels seus tutors ha de canviar si volem incentivar-los a crear una economia i una nova forma de vida basades en la innovació. Experiències com la de Kirk Phelps, un dels innovadors entrevistats al llarg de l’obra de Wagner, que va abandonar els seus estudis en diverses ocasions per perseguir el seu somni són un reflex del que suposa ser innovador. Kirk va comptar amb el suport incondicional de la seva familia tot i que les seves decisions semblaven ser massa arriscades.

Aprendre per fer

El model d’ensenyament tradicional no motiva els alumnes a aprendre i crea professionals mancats de capacitats essencials. En ple segle XXI, podem adonar nos de com el que se sap és cada vegada menys important respecte del que es pot fer amb el que se sap. L’interès per alguna cosa i la capacitat de crear noves formes de resoldre problemas és una de les capacitats més importants que tots els alumnes haurien d’adquirir avui dia. Una característica comuna a tots els innovadors d’èxit és la capacitat que han desenvolupat per aprendre per ells mateixos i aplicar, posteriorment, aquests coneixements d’una manera nova. Resulta crucial modificar l’activitat que es realitza dins de les aules a tots els nivells. Des que inicien els estudis a primària fins que salten al mercat laboral, el lloc on exerceixen el seu treball.

Expert en educació, el fundador i antic codirector del Grup de Líders per al Canvi de la facultat d’Educació de Harvard, Tony Wagner (Baltimore, Maryland, EUA), dirigeix el Laboratori d’Innovació de la mateixa universitat. Consultor habitual de nombroses escoles públiques i privades, i de fundacions per tot el país, aquest antic professor d’institut, director de secundària i catedràtic d’educació ha estat conseller sènior de la fundació Bill & Melinda Gates. Wagner és, a més, autor de cinc llibres entre els quals figuren La brecha del rendimiento global (Kolima, 200008) i Creando Innovadores. La formación de los jóvenes que cambiarán el mundo (Kolima, 2014).

Aquest web utilitza galetes pròpies i de tercers per optimitzar i adaptar-se a la vostra navegació i preferencies.

Per saber més sobre les cookies que utilitzem i com eliminar-les, visiti Política de cookies

Accepto

POLÍTICA DE COOKIES

Aquest web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis l'usuari accepta l'ús que fem de les 'cookies'. No obstant això, l'usuari té l'opció d'impedir la generació de 'cookies' i l'eliminació de les mateixes mitjançant la selecció de la corresponent opció en el seu navegador. En cas de bloquejar l'ús de 'cookies' en el seu navegador és possible que alguns serveis o funcionalitats de la pàgina web no estiguin disponibles.

Què és una 'cookie'?

Una 'cookie' és un petit fragment de text que els llocs web envien al navegador i que s'emmagatzemen en el terminal de l'usuari, el qual pot ser un ordinador personal, un telèfon mòbil, una tableta, etc. Aquests arxius permeten que el lloc web recordi informació sobre la seva visita, com l'idioma i les opcions preferides, la qual cosa pot facilitar la seva propera visita i fer que el lloc resulti més útil en personalitzar el seu contingut. Les 'cookies' exerceixen un paper molt important, en millorar l'experiència de l'ús de la web.

Com s'utilitzen les 'cookies'?

En navegar per aquest portal web l'usuari està acceptant que es puguin instal·lar 'cookies' en la seva terminal i que ens permeten conèixer la següent informació:
Informació estadística de l'ús de la web.
El 'login' de l'usuari per mantenir la sessió activa a la web.
El format de la web preferent en l'accés des de dispositius mòbils.
Les últimes cerques realitzades en els serveis de la web i dades de personalització d'aquests serveis.
Informació sobre els anuncis que es mostren a l'usuari.
Informació de les enquestes en les quals ha participat l'usuari.
Dades de la connexió amb les xarxes socials per als usuaris que accedeixen amb el seu usuari de Facebook o Twitter.

Tipus de 'cookies' utilitzades

Aquesta web utilitza tant 'cookies' temporals de sessió com 'cookies' permanents. Les 'cookies' de sessió emmagatzemen dades únicament mentre l'usuari accedeix a la web i les 'cookies' permanents emmagatzemen les dades en el terminal perquè siguin accedits i utilitzats en més d'una sessió.

Segons la finalitat per la qual es tractin les dades obtingudes a través de les 'cookies', el web pot utilitzar:

'Cookies' tècniques

Són aquelles que permeten a l'usuari la navegació a través de la pàgina web o aplicació i la utilització de les diferents opcions o serveis que en ella existeixen. Per exemple, controlar el tràfic i la comunicació de dades, identificar la sessió, accedir a les parts web d'accés restringit, recordar els elements que integren una comanda, realitzar la sol·licitud d'inscripció o participació en un esdeveniment, utilitzar elements de seguretat durant la navegació i emmagatzemar continguts per a la difusió de videos o so.

'Cookies' de personalització

Són aquelles que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides en la seva terminal o que el propi usuari defineixi. Per exemple, l'idioma, el tipus de navegador a través del com accedeix al servei, el disseny de continguts seleccionat, geolocalización del terminal i la configuració regional des d'on s'accedeix al servei.

'Cookies' publicitàries

Són aquelles que permeten la gestió eficaç dels espais publicitaris que s'han inclòs a la pàgina web o aplicació des de la qual es presta el servei. Permeten adequar el contingut de la publicitat perquè aquesta sigui rellevant per a l'usuari i per evitar mostrar anuncis que l'usuari ja hagi vist.

'Cookies' d'anàlisi estadística

Són aquelles que permeten realitzar el seguiment i anàlisi del comportament dels usuaris en els llocs web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de 'cookies' s'utilitza en el mesurament de l'activitat dels llocs web, aplicació o plataforma i per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris d'aquests llocs, amb la finalitat d'introduir millores en el servei en funció de les dades d'ús que fan els usuaris.

'Cookies' de tercers

En algunes pàgines web es poden instal·lar 'cookies' de tercers que permeten gestionar i millorar els serveis oferts. Com per exemple, serveis estadístics de Google Analytics i Comscore.