• Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
  • (+34) 934 914 112
  • whatsapp icon(+34) 646 815 553

10 LA GASTRONOMIA COM A EINA DE DINAMITZACIÓ TURÍSTICA

Dra. Ester Noguer i Juncà (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.)
Sr. Àlvar Sáez i Puig (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.)

Introducció
Actualment, la Vall de Camprodon és una destinació turística consolidada, sobretot per les persones de Barcelona i de la seva àrea metropolitana. Precisament, foren els diversos canvis que l’activitat turística generà en la fisonomia dels pobles i dels espais oberts, a causa, en part, per la ocupació extensiva i estacional del sòl per usos urbans (construcció de segones residències, creació de noves carreteres...), un dels motius que portà a la Mancomunitat de la Vall de Camprodon a promoure la redacció de la Carta de Paisatge de la Vall de Camprodon, la primera carta de paisatge que s’elabora a les comarques de muntanya de Catalunya.

Aquesta entitat, fundada al 1975 amb l’objectiu de mancomunar serveis (promoció econòmica i turística, millora de la xarxa de transport i de les telecomunicacions...), i integrada pels representants polítics dels sis municipis de la contrada (Setcases, Vilallonga de Ter, Llanars, Camprodon, Sant Pau de Segúries i Molló), va decidí, a l’any 2009, elaborar un document estratègic que permetés als diversos agents del territori (ajuntaments, empreses privades, associacions sense ànim de lucre...) treballar tenint en compte la sostenibilitat de les accions i el seu impacte sobre el paisatge.

Aquesta Carta, que fou un pacte col·lectiu entre la Mancomunitat de la Vall de Camprodon i els sis ajuntaments de la Vall, el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Associació de Propietaris Forestals de la Vall de Camprodon, la Zona Escolar Rural Vall del Ter, Vallter 2000, S.A. ,entre d’altres, inclou 16 compromisos que es començaren a desenvolupar el mateix 2009, i que des de la mancomunitat s’estan incentivant, desenvolupant i/o controlant. Els acords presos foren:

1. Encarregar l’elaboració d’unes ordenances municipals conjuntes que tractin la dimensió paisatgística segons la diagnosi de la Carta del Paisatge i els objectius de qualitat paisatgística del Catàleg de Paisatge de la província de Girona, amb el compromís d’aprovar-les.
2. Encarregar l’elaboració d’un Catàleg de Béns Paisatgístics que inventariï i doti de protecció legal tots els elements i paratges de més valor (miradors, camins paisatgístics, arbres monumentals, etc.), amb el compromís d’aprovar-lo.
3. Fomentar la recuperació de pastures, prat i prats de dall, per mitjà d’un pla de viabilitat.
4. Encarregar l’elaboració d’un manual de bones pràctiques per les intervencions en el patrimoni arquitectònic rural de la Vall de Camprodon.
5. Restaurar i revalorar elements clau del patrimoni arquitectònic i històric de la vall que es troben en perill.
6. Promoure la recreació/recuperació integral d’una església romànica per decidir (pintures murals internes i externes, mobiliari, catifes, etc.), així com el paisatge medieval del seu entorn.
7. Elaborar un Pla Especial de protecció dels camins públics (històrics, ramaders, rals, etc.) de la vall.
8. Unificar la senyalització de la xarxa principal de camins de la vall per tal que sigui més senzilla, clara i entenedora.
9. Encarregar, publicar i difondre unes directrius paisatgístiques de bones pràctiques per al sector turístic de la vall.
10. Promoure la incorporació de criteris ambientals i paisatgístics en els establiments turístics.
11. Organitzar i executar un programa de formació específica per als agents turístics (restaurants, hotels i càmpings) com a primers receptors de la majoria dels visitants a la vall.
12. Traduir la diagnosi realitzada a la primera fase de la Carta del Paisatge en materials didàctics per ser utilitzats als centres educatius de la Vall de Camprodon.
13. Promoure la restauració paisatgística de les àrees afectades per les pistes de l’estació d’esquí de Vallter 2000.
14. Promoure la restauració paisatgística de la planta trinxadora i de les àrees d’abassegament de Tregurà (pedrera de Setcases).
15. Dissenyar un dispositiu permanent que permeti, de manera semestral, elaborar, executar i avaluar una estratègia de millora i revaloració paisatgística conjunta, basada en petites actuacions identificades en els llocs de més sensibilitat i visibilitat.
16. Dur a terme el seguiment de l’execució de les accions que se citen a la carta i l’avaluació del grau de compliment dels compromisos; fer difusió periòdica de les mesures empreses i dels resultats assolits a mesura que es produeixin.

Així doncs, tal com es pot apreciar en les línies anteriors, la Carta és “un full de ruta” que serveix per aconseguir que les pautes d’intervenció en el paisatge signifiquin, no només la millora de la qualitat de vida de la població local, sinó també el desenvolupament d’una activitat turística sostenible i adaptada a la realitat del territori en qüestió.

 

Les iniciatives turístico-gastronòmiques
La Carta de Paisatge de la Vall de Camprodon inclou com a línia de treball, a més de projectes vinculats al sector forestal (recuperació de prats, protecció dels camins públics...) i als nuclis poblacionals (elaboració d’unes ordenances municipals conjuntes, revalorització del patrimoni monumental...), la recuperació de dos productes molt arrelats a l’alimentació de la regió: la trumfa (patata de carn blanca) i la carn de poltre.

LA TRUMFA
Aquest tubercle s’ha pogut recuperar gràcies al treball conjunt de l’Agrupació de Productors de Trumfes de la Vall de Camprodon (il·lustració 1), que treballen sota el paraigua de la Cooperativa Ramadera de Molló, i de l’Associació de Cuines de la Vall de Camprodon, que agrupa 10 establiments (hotels i restaurants) dels municipis de la contrada (figura 1).

Municipi Establiments adherits
Camprodon El Pont 9
Llanars

Hotel-Spa Grèvol

Pizzeria Esther

Vilallonga de Ter Fonda Rigà
Setcases

Can Tiranda

Can Jepet

El Pirineu

Molló

Hotel Calitxó

El Costabona

Can Jordi

Les Planes

Sant Pau de Segúries --------------------------------

Figura 1: Establiments de la Vall de Camprodon que pertanyen a l’Associació de Cuines. (Font: elaboració pròpia).

La recuperació de la trumfa ha permès portar a terme diverses iniciatives turístiques com la Temporada Gastronòmica de la Trumfa, que es celebra anualment durant les dues últimes setmanes del mes de setembre, la Fira de la Trumfa de Molló de mitjans de setembre i el Mercat de la Trumfa de Vilallonga de Ter del darrer cap de setmana del mes d’octubre.

També, l’Associació de Cuines i el col·legi públic d’educació primària Doctor Robert de Camprodon van crear al 2011 el projecte “ens mengem la Vall”, el qual té tres àmbits d’actuació: en horari escolar (activitats pedagògiques a l’aula, sortides al camp i tallers i xerrades sobre l’alimentació), en horari extraescolar (taller de cuina per aprendre a menjar saludablement), i finalment, tallers-xerrades per tots tipus de públics basats en les propietats i la cuina del producte local.

Aquest projecte, que té com a principal objectiu la promoció dels productes agroalimentaris de la Vall entre la població local, fou guanyador a l’any 2011 d’una de les “Beques Educar Menjant” que anualment atorga la Fundació Jaume Casademont.

trufa

Il·lustració 1: Fenotip de la marca “Trumfa de la Vall de Camprodon”. (Font: Mancomunitat Intermunicipal de la Vall de Camprodon).

EL POLTRE DE MUNTANYA DEL RIPOLLÈS

La cria de les eugues és una tradició molt arrelada a la Vall de Camprodon, però la carn de poltre havia estat poc valorada, i conseqüentment, la majoria d’aquests animals es destinaven a l’exportació. No obstant, des de 2007, l’associació Cuines de la Vall de Camprodon col·labora amb l’Associació de Criadors d’Eugues de Muntanya del Ripollès, que compta amb més de 50 ramaders, amb l’objectiu de donar a conèixer la qualitats nutritives i les possibilitats culinàries d’aquesta carn (il·lustració 2).

La promoció d’aquest aliment es fa, per una banda, a través de la Temporada Gastronòmica del Poltre, que es celebra cada any des de fa més d’una dècada durant dues setmanes a mitjans del mes de maig, i per altra banda, amb la venda d’aquesta carn en carnisseries d’arreu de Catalunya per part d’alguns ramaders de l’esmentada associació.

Així mateix, per tal de revitalitzar la carn de poltre del Cavall Pirinenc Català, que és la raça més abundant a la contrada, es celebra cada any, des de fa uns anys, el Concurs Comarcal de Cavall Pirinenc, on les explotacions membres de l’Associació presenten els seus millors exemplars amb la finalitat d’obtenir alguns dels sis premis (millor poltre, millor poltra, millor cavall reproductor de més de 3 anys, etc.) que s’atorguen.

poltre

Il·lustració 2: Fenotip de la carn de poltre de l’Associació de Criadors d’Eugues de Muntanya del Ripollès. (Font: Mancomunitat Intermunicipal de la Vall de Camprodon).

Cal esmentar, que a més de les propostes esmentades en les línies anteriors, els agents turístics de la Vall de Camprodon també treballen en la promoció d’altres aliments i tradicions culinàries de la regió, com ara la Temporada Gastronòmica de la Matança i la Quaresma, que té lloc tres setmanes abans de Carnaval i tres després, i durant la qual els establiments de l’Associació Cuines de la Vall de Camprodon ofereixen menús basats en el porc.

 

Conclusions

No hi ha dubte que, actualment, la gastronomia és un dels potencials més interessants per aconseguir diferenciar-se de les destinacions competidores. D’acord amb Hernández, Di-Clemente i López (2015) “una proposta culinària eficaç i ben estructurada podria ser un element capaç d’augmentar les pernoctacions dels viatgers i representar un element de fidelització”.

En aquest article s’ha pogut observar com la col·laboració entre els agents turístics públics i privats de la Vall de Camprodon ha permès, no només la creació de noves i singulars propostes turístiques vinculades amb les tradicions de la regió, sinó també la revitalització de certs sectors primaris (cultiu de la trumfa i cria d’eugues) i la millora del coneixement que la població autòctona té de les pràctiques gastronòmiques ancestrals del seu lloc d’origen.

Arribats a aquest punt, és moment de preguntar-se si l’intens treball que s’està realitzant permetrà que la gastronomia local i de qualitat esdevingui el principal motiu pel qual els viatgers visiten la zona, o si bé seguirà essent un aspecte que es relaciona amb qualsevol destinació de muntanya.

 

 

 

 

Bibliografia
Hernández- Mogollón, J.M.; Di-Clemente, E. i López-Guzmán, T. “El turismo gastronómico como experiència cultural. El caso práctico de la Ciudad de Cáceres (España)”. Boletín de la Asociación de Geográfos Españoles, número 65, any 2015, p. 407-427.
Mallarach, J. M. “Carta de Paisatge de la Vall de Camprodon. Pacte per a la protecció, ordenació, gestió i millora dels paisatges”. Mancomunitat Intermunicipal de la Vall de Camprodon, 2009.
Noguer, E. “La imatge turística del Pirineu català: el cas de la Vall de Camprodon”. Tesi doctoral. Universitat de Girona, Departament de Turisme, 2014.
Pintó, J. (ed). Eines i instruments per a les polítiques de paisatge. Girona: Universitat de Girona, (Diversitas, 65), 2010.
VV. AA. Catàleg de Paisatge. Les comarques gironines. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2015.

Aquest web utilitza galetes pròpies i de tercers per optimitzar i adaptar-se a la vostra navegació i preferencies.

Per saber més sobre les cookies que utilitzem i com eliminar-les, visiti Política de cookies

Accepto

POLÍTICA DE COOKIES

Aquest web utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-li una millor experiència i servei. En navegar o utilitzar els nostres serveis l'usuari accepta l'ús que fem de les 'cookies'. No obstant això, l'usuari té l'opció d'impedir la generació de 'cookies' i l'eliminació de les mateixes mitjançant la selecció de la corresponent opció en el seu navegador. En cas de bloquejar l'ús de 'cookies' en el seu navegador és possible que alguns serveis o funcionalitats de la pàgina web no estiguin disponibles.

Què és una 'cookie'?

Una 'cookie' és un petit fragment de text que els llocs web envien al navegador i que s'emmagatzemen en el terminal de l'usuari, el qual pot ser un ordinador personal, un telèfon mòbil, una tableta, etc. Aquests arxius permeten que el lloc web recordi informació sobre la seva visita, com l'idioma i les opcions preferides, la qual cosa pot facilitar la seva propera visita i fer que el lloc resulti més útil en personalitzar el seu contingut. Les 'cookies' exerceixen un paper molt important, en millorar l'experiència de l'ús de la web.

Com s'utilitzen les 'cookies'?

En navegar per aquest portal web l'usuari està acceptant que es puguin instal·lar 'cookies' en la seva terminal i que ens permeten conèixer la següent informació:
Informació estadística de l'ús de la web.
El 'login' de l'usuari per mantenir la sessió activa a la web.
El format de la web preferent en l'accés des de dispositius mòbils.
Les últimes cerques realitzades en els serveis de la web i dades de personalització d'aquests serveis.
Informació sobre els anuncis que es mostren a l'usuari.
Informació de les enquestes en les quals ha participat l'usuari.
Dades de la connexió amb les xarxes socials per als usuaris que accedeixen amb el seu usuari de Facebook o Twitter.

Tipus de 'cookies' utilitzades

Aquesta web utilitza tant 'cookies' temporals de sessió com 'cookies' permanents. Les 'cookies' de sessió emmagatzemen dades únicament mentre l'usuari accedeix a la web i les 'cookies' permanents emmagatzemen les dades en el terminal perquè siguin accedits i utilitzats en més d'una sessió.

Segons la finalitat per la qual es tractin les dades obtingudes a través de les 'cookies', el web pot utilitzar:

'Cookies' tècniques

Són aquelles que permeten a l'usuari la navegació a través de la pàgina web o aplicació i la utilització de les diferents opcions o serveis que en ella existeixen. Per exemple, controlar el tràfic i la comunicació de dades, identificar la sessió, accedir a les parts web d'accés restringit, recordar els elements que integren una comanda, realitzar la sol·licitud d'inscripció o participació en un esdeveniment, utilitzar elements de seguretat durant la navegació i emmagatzemar continguts per a la difusió de videos o so.

'Cookies' de personalització

Són aquelles que permeten a l'usuari accedir al servei amb algunes característiques de caràcter general predefinides en la seva terminal o que el propi usuari defineixi. Per exemple, l'idioma, el tipus de navegador a través del com accedeix al servei, el disseny de continguts seleccionat, geolocalización del terminal i la configuració regional des d'on s'accedeix al servei.

'Cookies' publicitàries

Són aquelles que permeten la gestió eficaç dels espais publicitaris que s'han inclòs a la pàgina web o aplicació des de la qual es presta el servei. Permeten adequar el contingut de la publicitat perquè aquesta sigui rellevant per a l'usuari i per evitar mostrar anuncis que l'usuari ja hagi vist.

'Cookies' d'anàlisi estadística

Són aquelles que permeten realitzar el seguiment i anàlisi del comportament dels usuaris en els llocs web. La informació recollida mitjançant aquest tipus de 'cookies' s'utilitza en el mesurament de l'activitat dels llocs web, aplicació o plataforma i per a l'elaboració de perfils de navegació dels usuaris d'aquests llocs, amb la finalitat d'introduir millores en el servei en funció de les dades d'ús que fan els usuaris.

'Cookies' de tercers

En algunes pàgines web es poden instal·lar 'cookies' de tercers que permeten gestionar i millorar els serveis oferts. Com per exemple, serveis estadístics de Google Analytics i Comscore.